Перша ділянка будувалася з 1982 по 1995 роки. Спочатку планувалося відкрити 6 станцій у 1990, а решту трьох у 1993.
Зараз у стадії будівництва на 1-й лінії метро від центрального залізничного вокзалу до центру міста (по просп. Дмитра Яворницького) знаходяться три станції: Театральна (р-он Театру Опери та Балету та Театру Драми та комедії), Центральна (напроти ЦУМу) та Музейна (напроти Історичного музею).
З березня 2022 року будівництво призупинено, компанія Limak вивезла техніку та співробітників у зв'язку з військовими діями.
13 квітня 2016 року турецька компанія Limak виграла тендер на продовження будівництва метрополітену. Вартість контракту складає 224 млн. євро. Початок підготовчих будівельних робіт – 2018 рік.
2015 року проходять підготовчі процедури до освоєння кредиту ЄБРР на будівництво метрополітену (300 млн. євро).
У серпні 2012 року було озвучено новий проект об'єднання метрополітену з приміською залізницею. Зокрема, передбачається влаштування пересадочного вузла "станція Музейна - пл. Проспектна" та запуск рейкового автобуса від ст. Зустрічна (ж.м. Тополя) до ст. Ігрень по лінії залізниці.
У східному напрямку проектується лінія від ст. Музейна до залізничного вокзалу Дніпропетровськ-Південний (ст. Південний вокзал). Станція стане терміном пересадки для нової системи рейкового автобуса. Моторіса, легка залізниця, або "рейковий автобус" обслуговуватиме південні та північні передмістя.
Планується друга лінія з правого на лівий берег р. Дніпро протяжністю 13,5 км із 7-ма станціями. З них 3 станції на лівому березі. А також продовження першої лінії до ж.м. Тополя-3, всього 6 нових станцій після ст. Музейна (Лоцманська, Космічна, бульвар Славі, Сокіл, Запорізька, Тополина).
У західному напрямку існують плани будівництва двох станцій у бік ж/м Парус-2.